PRESSMEDDELANDE: Slut upp mot högerextremismen!

I måndagskväll utsattes en familj, med föräldrar aktiva i fackföreningen SAC, i stockholmsförorten Högdalen för ett mordförsök utav högerextremister. Dessa hällde brandfarliga vätskor genom familjens brevinkast och satte därefter lägenheten i brand. Familjen hann lyckligtvis rädda sig ut genom balkongen. Två dagar tidigare hade det oberoende kulturhuset Cyklopen, också det i Högdalen, bränts ner till marken av högerextremister. Samma kväll hade dessutom två deltagare i Nätverket Mot Rasisms manifestation mot främlingsfientlighet blivit brutalt misshandlade av högerextremister. I Uppsala har för första gången på många år en nynazistisk organisation fått fotfäste. Vi kan inte längre blunda för att högerextremismen är på frammarsch.

Historiskt sett är den sociala utslagning som följer finansiella kriser en utmärkt jordmån för högerextrema rörelser. Människor upplever frustration över omständigheter som “ej går att rå på” och söker vägar att kanalisera denna. Den högerextrema och nazistiska rörelsen presenterar en dogmatisk och lättillgänglig ideologi, där skulden läggs på “den andre” (vare sig det handlar om judar, kommunister eller islam) istället för att angripa de verkliga sociala och ekonomiska orsakerna. På lördag (6/12) marscherar åter denna samhällsfarliga rörelse i förorten Salem utanför Stockholm.

Vad då vi som står fast vid demokratiska värderingar och föreställningar om hur ett samhälle bör organiseras nu måste göra är att sätta ner foten och agera. Vi har alla sett vad som händer när de får agera. Det är vår plikt att på alla samhälleliga nivåer agera mot högerextremism och främlingsfientlighet!

Syndikalistiska Ungdomsförbundet (SUF) i Uppsala uppmanar alla läsare att sluta upp i kampen mot högerextremism!